شعر و دکلمه
شعر و دکلمه

شعر و دکلمه

رفتی و دارم ای پسر بی تو دل شکسته‌ای - هاتف اصفهانی


رفتی و دارم ای پسر بی تو دل شکسته‌ای

جسمی و جسم لاغری جانی و جان خسته‌ای

می‌شکنی دل کسان ای پسر آه اگر شبی

سر زند آه آتشین از دل دلشکسته‌ای

منتظرم به کنج غم گریه‌کنان نشانده‌ای

خود به کنار مدعی خنده زنان نشسته‌ای

زان دو کمند عنبرین تا نروم ز کوی تو

سلسله‌ای به پای دل بسته و سخت بسته‌ای

غنچه لطیف خندد و پسته ولی چو آن دهن

لب نگشوده غنچه‌ای خنده نکرده پسته‌ای

خون جگر خورد یقین هر که چو هاتفش بود

کوکب نامساعدی طالع ناخجسته‌ای


هاتف اصفهانی



چقدر خوب است - سیدعلی صالحی


چقدر خوب است

که ما هم یاد گرفته‌ایم

گاه برای ناآشناترین اهل هر کجا حتی

خواب نور و سلام و بوسه می‌بینیم

گاه به یک جاهایی می‌رویم

یک دره‌های دوری از پسین و ستاره

از آواز نور و سایه‌روشن ریگ

و می‌نشینیم لب آب

لب آب را می‌بوسیم

ریحان می‌چینیم

ترانه می‌خوانیم

و بی‌اعتنا به فهم فاصله

دهان به دهان دورترین رویاها

بوی خوش روشناییِ روز را می‌شنویم

باید حرف بزنیم

گفت و گو کنیم

زندگی را دوست بداریم

و بی‌ترس و انتظار

اندکی عاشقی کنیم

 

سیدعلی صالحی


آفریده اند - پژمان بختیاری


بر دوش ماسـت باری  اگر  آفریده اند     

مشتاق  ماست داری اگر  آفریده اند

 

ای رهگذار  بادیه بر پای  خود  مترس    

در چشم ماست خاری اگر آفریده اند

 

جز برگریز  فصل خزان  سهم  ما  نبود    

باغی ، گلـی ، بهاری  اگر  آفریده اند

 

سرگرم   خـرمن  دل  امیدوار   ماست     

در  آتشی  شـراری  اگر  آفـریده اند

 

بنگر که جز به دیـده ی ما جا نمی کند     

خورشید من غباری اگـر  آفریده اند

 

آخر یکی بگوی که آن کارطرفه چیست   

مـا را  بـرای  کـاری  اگـر  آفـریده اند

 

 

پژمان بختیاری


دل دیوانه که تنگ است ! مراقب باشید - کاظم بهمنی


دل دیوانه که تنگ است ! مراقب باشید

بی جهت در پی جنگ است مراقب باشید

 

از کنارش که گذشتید چرا خندیدید؟

دم دستش پُر سنگ است مراقب باشید!

 

به شما خیره اگر ماند نترسید اما

چشمتان گفت : قشنگ است مراقب باشید

 

جمله ی مبهم اگر گفت به عمقش نروید

توی تنگی که نهنگ است ... مراقب باشید

 

کار بیهوده اگر کرد ملامت نکنید

پیش او فایده ننگ است ، مراقب باشید

 

اگر از جانب معشوق خبر آوردید

دست عاشق که کلنگ است مراقب باشید

 

 کاظم بهمنی


نان ماشینی - قیصر امین پور


آسمان تعطیل است

 

بادها بیکارند

 

ابرها خشک و خسیس

هق هق گریه ی خود را خوردند

من دلم می خواهد

 

دستمالی خیس

 

روی پیشانی تب دار بیابان بکشم

 

دستمالم را اما افسوس

 

نان ماشینی

 

در تصرف دارد

 

......

 

......

 

......

 

آبروی ده ما را بردند!



قیصر امین پور

 

 

هر چه هستی ، باش - قیصر امین پور


با توام

ای لنگر تسکین!

ای تکان‌های دل!

ای آرامش ساحل!

با توام

ای نور!

ای منشور!

ای تمام طیف‌های آفتابی!

ای کبود ِ ارغوانی!

ای بنفشابی!

با توام ای شور، ای دلشوره‌ی شیرین!

با توام

ای شادی غمگین‌!

با توام

ای غم!

غم مبهم!

ای نمی‌دانم!

هر چه هستی باش!

 

اما کاش...

نه، جز اینم آرزویی نیست:

هر چه هستی باش!

اما باش!

 

قیصر امین پور

 

نی نامه - قیصر امین پور


خوشا از دل نم اشکی فشاندن

به آبی آتش دل را نشاندن

 

خوشا زان عشقبازان یاد کردن

زبان را زخمه فریاد کردن

 

خوشا از نی، خوشا از سر سرودن

خوشا نی نامه ای دیگر سرودن

 

نوای نی نوایی آتشین است

بگو از سر بگیرد، دلنشین است

 

نوای نی، نوای بی نوایی است

هوای ناله هایش، نینوایی است

 

نوای نی دوای هر دل تنگ

شفای خواب گُل، بیماری سنگ

 

قلم، تصویر جانکاهی است از دل

عَلَم، تمثیل کوتاهی است از نی

 

خدا چون دست بر لوح و قلم زد

سر او را به خط نی رقم زد

 

دل نی ناله ها دارد از آن روز

از آن روز است نی را ناله پر سوز

 

چه رفت آن روز در اندیشه نی

که اینسان شد پریشان بیشه نی؟

 

سری سرمست شور و بی قراری

چو مجنون در هوای نی سواری

 

پر از عشق نیستان سینه او

غم غربت، غم دیرینه او

 

غم نی بند بند پیکر اوست

هوای آن نیستان در سر اوست

 

دلش را با غریبی، آشنایی است

به هم اعضای او وصل از جدایی است

 

سرش بر نی، تنش در قعر گودال

ادب را گه الف گردید، گه دال

 

ره نی پیچ و خم بسیار دارد

نوایش زیر و بم بسیار دارد

 

سری بر نیزه ای منزل به منزل

به همراهش هزاران کاروان دل

 

چگونه پا ز گِل بر دارد اشتر

که با خود باری از سر دارد اشتر؟

 

گران باری به محمل بود بر نی

نه از سر، باری از دل بود بر نی

 

چو از جان پیش پای عشق سر داد

سرش بر نی، نوای عشق سر داد

 

به روی نیزه و شیرین زبانی!

عجب نبود ز نی شکر فشانی

 

اگر نی پرده ای دیگر بخواند

نیستان را به آتش میکشاند

 

سزد گر چشم ها در خون نشیند

چو دریا را به روی نیزه بیند

 

شگفتا بی سر و سامانی عشق!

به روی نیزه سرگردانی عشق!

 

ز دست عشق عالم در هیاهوست

تمام فتنه ها زیر سر اوست

 

 

قیصر امین پور



استحاله - قیصر امین پور


در سال صرفه جویی لبخند

پروانه های رنگ پریده

روی لبان ما

پرپر زدند

لبخند ما

به زخم بدل شد

و زخم هایمان

تا استخوان رسید

و بوسه هایمان

پوسید

ما

لبخند استخوانی خود را

در لا به لای زخم نهان کردیم

صد سال آزگار

ماندیم

و زخم های خشک ترک خورده را

در متن لایه های نمک

خواباندیم

اما

در روزهای ریخت و پاش لبخند

قصابکان پروار

و کاسبان رسمی پروانه دار

لبخند های یخ زده خویش را

بر پیش خان خود

به تماشا گذاشتند!

 

قیصر امین پور


یه شب خواب چشمامو بی خبر برد - افشین یداللهی


یه شب خواب چشمامو بی خبر برد

به دنیایی از اینجا ساده تر برد

 

به دنیای گل و نور و ترانه

میون لحظه های عاشقانه

 

تو تنها دلخوشی تنها امیدی

تو حرفی که نمی گفتم شنیدی

 

تو با من بودی و من بی تو افسوس

تو خورشیدی و من دنبال فانوس

 

تو رقص ماه و خورشید و ستاره

خودم رویاتو می دیدم دوباره

 

میون خواب و بیداری نشستم

هنوزم پیش چشمای تو هستم

 

افشین یداللهی

 

نشسته ای و نگاه تو خیره بر ماه است - رویا باقری


نشسته ای و نگاه تو خیره بر ماه است

همیشه دلخوری ات با سکوت همراه است

 

خدا کند که نبینم هوای تو ابریست

ببخش! طاقت این دل عجیب کوتاه است

 

همیشه دل نگران تو بوده ام، کم نیست

همیشه دل نگرانِ کسی که در راه است

 

بتاز اسب خودت را ولی مراقب باش

که شرطِ بردن بازی سلامت شاه است

 

نمی رسد کسی اصلا به قله ی عشقت

گناه پای دلم نیست! راه، بیراه است

 

به کوهِ رفته به بادم ، نسیم تو فهماند

که کاه هرچه که باشد همیشه یک کاه است

 

ببند پای دلم را به عشق خود ، این دل

شبیه حضرت چشم تو نیست!گمراه است

 

به بغض چشم تو این شعر ، اقتدا کرده ست

که طاعت شب و روزش اقامه ی آه است

 

قصیده هرچه کند عشق را نمی فهمد

عجیب نیست که چشمان تو غزلخواه است

 

تو هستی و همه ی درد شعر من این جاست

که با وجود تو بغضم شکسته ی چاه است  ...

 

رویا باقری


وقتی که حکمران چمن باد می شود - محمد سلمانی


وقتی که حکمران چمن باد می شود

اول تبر حواله ی شمشاد می شود

 

دیگر چه مکتب و چه مرام و چه مسلکی؟

در گلشنی که قبله نما باد می شود

 

بلبل خموش ، غنچه گرفتار ، گل ملول

یعنی چمن مدینه ی بیداد می شود

 

جایی که سنگ زمزمه ی عشق سر دهد

آنجاست تیشه قاتل فرهاد می شود

 

یک عمر آن که بود مجلد به جلد دوست

در گیر و دار حادثه جلاد می شود

 

راز قبیله را بفروشد به ارزنی

صیدی که سرسپرده ی صیاد می شود

 

زخمی که اعتماد ز نیرنگ می خورد

هر روز هر چه می گذرد حاد می شود

 

ساقی ! بریز باده ، مخور غم ، که پیر گفت

روزی بنای میکده آباد می شود

 

محمد سلمانی



تعبیر خواب - قیصر امین پور


دیشب دوباره

گویا خودم را خواب دیدم:

در آسمان پر می‌کشیدم

و لا‌به‌لای ابرها پرواز می‌کردم

و صبح چون از جا پریدم

در رختخوابم

یک مشت پر دیدم

یک مشت پر، گرم و پراکنده

پایین بالش

در رختخواب من نفس می‌زد

 

آن‌گاه با خمیازه‌ای ناباورانه

بر شانه‌های خسته‌ام دستی کشیدم

بر شانه‌هایم

انگار جای خالی چیزی...

چیزی شبیه بال

احساس می‌کردم!



قیصر امین پور

 

اتفاق - قیصر امین پور


اتفاق

 

افتاد

 

آنسان که برگ

- آن اتفاق زرد-

 

می افتد

 

افتاد

آنسان که مرگ

 

- آن اتفاق سرد- می افتد

 

اما

او سبز بود وگرم که

افتاد

 


قیصر امین پور


معنی جمال - قیصر امین پور


ای عشق، ای ترنم نامت ترانه ها     

معشوق آشنای همه عاشقانه ها

 

ای معنی جمال به هر صورتی که هست     

مضمون و محتوای تمام ترانه ها

 

با هر نسیم، دست تکان می دهد گلی     

هر نامه ای ز نام تو دارد نشانه ها

 

هر کس زبان حال خودش را ترانه گفت:     

گل با شکوفه، خوشه گندم به دانه ها

 

شبنم به شرم و صبح به لبخند و شب به راز      

دریا به موج و موج به ریگِ کرانه ها

 

باران قصیده ای است تر و تازه و روان      

آتش ترانه ای به زبان زبانه ها

 

اما مرا زبان غزلخوانی تو نیست      

شبنم چگونه دم زند از بی کرانه ها

 

کوچه به کوچه سر زده ام کوبه کوی تو     

چون حلقه در به در زده ام سر به خانه ها

 

یک لحظه از نگاه تو کافی است تا دلم     

سودا کند دمی به همه جاودانه ها

 

 

قیصر امین پور


خسته تر از صدای من گریه ی بی صدای تو - افشین یداللهی

خسته تر از صدای من گریه ی بی صدای تو

حیف که مانده پیش من خاطره ات بجای تو

 

رفتی و آشنای تو بی تو غریب ماند و بس

قلب شکسته اش ملی پاک و نجیب ماند وبس

 

طعنه به ماجرا بزن اسم مرا صدا بزن

قلب مرا ستاره کن دل به ستاره ها بزن

 

تکیه به شانه ام بده دل به ترانه ام بده

راوی آوارگی ام راه به خانه ام بده

 

یکسره فتح می شوم با تو اگر خطر کنم

سایه ی عشق میز شوم با تو اگر سفر کنم

 

شب شکن صد آینه با شب من چه می کنی

این همه نور دالری و صحبت سایه می کنی

 

وقت غروب آرزو بهت مرا نظاره کن

با تو طلوع می کنم ولوله ای دوباره کن

 

با تو چه فرق می کند زنده و مرده بودنم

کاش خجل نباشم از زخم نخورده بودنم


افشین یداللهی